21 June 2011

Amalienborg en meidenbezoek














Vrijdag was het een rustige dag, beetje bewolkt, maar smiddags kwam de zon. Jos en Guus zijn blijven lezen en ik geluierd.

Op zaterdag gingen we weer naar Kopenhagen en wilden de wisseling van de wacht meemaken. Maar eerst even een " antiekmarkt" bezoeken aan de Norrebro. Deze zou de grootste van Kopenhagen zijn, oke, dat zou kunnen kloppen, maar wat een meuk! Alsof de mensen nog even door het huis waren gegaan om te kijken wat weg kon: aangebakken pan, half aangebroken flesjes nagellak enz. Verschrikkelijk, snel weg hier.

Vervolgens dus naar de wisseling van de wacht die om 12 uur zou plaatsvinden. Wanneer de Koninklijke familie thuis is, worden dit erg uitgebreid gedaan. Vanaf de Rosengade komt er een hele fanfare aangelopen, wat klinkt dat mooi door de straat, prachtig. Daarna veel ceremonieel gedoe en vervolgens wordt iedere wachter vervangen. Tja en als een goed toerist hoor ik natuurlijk even met een van de mannen op de foto te gaan. Als je goed kijkt zie je een grote grijns op zijn gezicht. Daarna waren een paar andere mannen die even op de foto met me wilden, tuurlijk joh, daar werk ik graag aan mee.

Nog even wat rondgezworven en toen een sms: " Gerrit, we zijn in de buurt" Het was een verrassing voor me: Birdy en Gipsy waren bij ons huisje samen met Jaap en Tineke. Ze zouden in Helsingor met de boot over naar Zweden voor een 8 weekse vakantie door Scandinavie met hun camper. Aangezien Helsingor maar 20m bij ons vandaan ligt, zouden ze op de koffie komen. Dus, wij naar huis.. er waren meiden en wat voor meiden!! Helemaal dol, joh ik wist af en toe niet eens wat ik met ze aan moest, met zijn drieen rondjes rennen om het huisje, wat een feest.

Na de koffie en wijntje zijn we met zijn allen vertrokken naar "onze" haven om een visje te eten. De mensen gingen nog even in de camper zitten om daar verder te kleppen en nog meer koffie te drinken. De meiden en ik lagen mooi voor de camper en natuurlijk de nodige aandacht van de mensen. We zijn pas laat naar huis gegaan, na een ontzettend leuke gezellige dag!!

Zondag even weer bijkomen, zoals op de andere rustige dagen alleen een strandwandeling en lummelen. Ik was opeens wel in trek bij de vrouwtjes want er kwam een wit hondje langs en later nog twee Ijslandse honden. De Ijslandse heette Laski en was van een Deense mevrouw die in NL had gewoond, dus de mensen konden gewoon gezellig praten. En Laski? Ze beloofde me iedere avond even langs te komen..

No comments:

Kirke Helsinge 13 t/m 20 juni 2015

Zaterdag 13 juni hebben we Blavand verlaten.. na een week goed weer te hebben gehad, spoelde het die ochtend. Guus ging me nog even snel uit...