01 April 2015

New York donderdag 19 maart 2015

De volgende dag deden we ons gordijn open, s’avonds was het immers te donker om nog iets te kunnen zien, en we konden ook werkelijk niets zien.. ..behalve een blinde muur.  Het was fris maar het zonnetje scheen. Nadat we naar een tentje waren gegaan om te ontbijten (bagel met roomkaas, basisvoeding voor de NY-er, een croissantje en koffie/thee)  bleek er gelukkig een andere kamer om 12 uur voor ons  beschikbaar te komen. Wij gingen alvast op pad en onze koffers werden door het personeel naar een andere kamer gebracht.

Met een subwaykaart voor $9 zakken we met lijn 1 af naar South Ferry. Het wagonnetje is opmerkelijk rustig vergeleken met de andere wagons en de oorzaak is al snel duidelijk. Op het bankje achterin zit een zwerver en de man (of vrouw) stinkt ontzettend. De nieuwe passagiers slaan van afschuw snel hun hand of sjaal voor hun mond. Het ligt dus echt niet aan ons.

Na een klein half uur komen we aan bij Battery Park. Gelijk worden we bestormd door verkopers of we al tickets voor de boot hadden. Hier hadden we absoluut geen trek in, dus het antwoord was telkens “ ja”.
Vanaf Battery Park vertrekken de boten naar Liberty Island en Ellis Island. Gezien de lange wachtrijen hadden we hier nog geen trek in en hebben we wat rond gelopen door het park. Hier zijn verschillende monumenten en ook de eeuwige vlam voor de slachtoffers van de 9/11 ramp brandt hier. In Castle Clinton( http://www.nps.gov/cacl/index.htm),  de bastion aldaar zijn gratis toiletten, netjes en schoon.

We zijn te voet verder afgezakt naar de ferry en genieten van het zonnetje. Helikopters vliegen af en aan en iets verder langs de Hudson blijkt een helikopter platform te zijn waar je voor $150 mag meevliegen. Na een tijdje te hebben staan kijken gaan we richting Brooklyn Bridge (http://www.weheartnewyork.nl/brooklyn-bridge/), we zijn nu in de buurt, dus willen we ook de brug over. Die kunnen we dan weer afstrepen van de bucketlist.

Onderweg komen we nog een grote groep jonge justitiecadetten tegen, druk in training. Het beginpunt van de Bridge kunnen we niet zo snel vinden, maar na een agent te hebben gevraagd beklimmen we de brug. We staan er echt! Op dé Brooklyn Bridge, bekend van beelden uit New York! We zijn niet de enige die dit idee hebben opgevat, het is best vol zo op de donderdagmiddag. Fietsers bellen, fluiten of schreeuwen zodat de wandelaars aan de kant gaan, het is af en toe best uitkijken geblazen. Het uitzicht is prachtig en bovenop de brug slaat een jongen zijn armen uit zijn lijf om op omgekeerde emmers muziek te maken.
Dagen later herken ik zijn geluid op een andere plaats waar hij zit te spelen.

We lopen terug via de liefdesslotjes en opeens ontdek ik “ ai love Guus”  op de brug.. Er is natuurlijk maar eentje die dit kan hebben gedaan, mijn Jos! Onder de brug aangekomen staat Jos fanatiek foto’s te nemen van de taxi’s, ambu’s en brandweerwagens wanneer ik aan de overkant een groep jonge breakdancers ontdek en ga even kijken. Ze maken er een hele show van met als hoogtepunt een sprong over 5 personen waarna de springer na een paar passen genomen te hebben in de armen van een blonde Deense man springt. Groot applaus!

Hierna lopen we door op zoek naar het 911 Memorial Museum (www.911memorial.org) welke we eerst voorbij lopen en toevallig aankomen bij de Trinity Church. In New York zitten zoveel contrasten,je loopt tussen de wolkenkrabbers en dan opeens een kerk waarbij nog een heel oud begraafplaatsje is, middenin de stad. Uiteraard bezoeken we de kerk en komen met een rozenkrans weer naar buiten.

Toch maar eerst een BMT halen bij de Subway en op de kaart kijken. Het museum is vlakbij en binnen 5 minuten zijn we er dan ook. Eerst brengen we een bezoekje aan Ground Zero en vervolgens gaan we naar het museum waar uiteraard weer een lange rij staat. Inmiddels wordt al wat frisser. Wanneer we binnen zijn kijken we onze ogen uit. Persoonlijk vond ik sommige dingen wat vergezocht om te exposeren, zoals de rode bandana, visitekaartjes en brillen uit de winkel onderin het gebouw. Maar oke, ik ben geen conservator. Op weg naar de uitgang  ga je met een roltrap en wordt Amazing Grace (https://www.youtube.com/watch?v=CDdvReNKKuk)  gespeeld, heel erg indrukwekkend.. Kippenvel.

Na het museumbezoek zijn we vervolgens naar de kazerne van Ladder 10 gelopen,  deze kazerne zat het dichtst bij The Twin Towers en was op 9 september ook het snelste ter plaatse. We stonden er nog geen minuut of de mannen kregen een uitruk, toeristen werden naar de kant gewezen en daar ging de bluswagen met veel toeters en bellen op pad, gaaf!!

Even later lopen we verder en komen bij een beeld van een ambtenaar zittend op een muurtje en in zijn koffertje kijkend. Het is een leuk beeld, wat ook de straatverkoper van “ Never forget”  weet. In het blad staat hetzelfde beeld met een verhaal over de aanslag. Uiteraard kopen wij, na onderhandelen, voor $12 twee tijdschriften.

De dag is bijna om en we gaan terug naar ons hotel. Daar krijgen we een andere sleutel voor onze kamer en verhuizen naar 914. Zo, die is een keer zo groot als 128 en heeft uitzicht op Broadway! Fantastisch, goed geregeld Elvis, you’re the man! Terug naar ons hotel blijkt dat we de express metro hebben genomen en deze stopt niet op 79th street maar gaat door naar het volgende station, overstappen dus en een stationnetje terug.

Na een lange dag op pad te zijn geweest hadden we beide niet veel fut meer om op zoek te gaan naar een eettent, we vertrekken nogmaals naar de sushitent om de hoek en na twee flessen Gatorade in een ondefinieerbaar kleurtje bij de CVS te hebben gekocht vertrekken we naar onze kamer. Het was weer een topdag!