01 April 2015

New York, vrijdag 20 maart

De weersvoorspelling voor vandaag is sneeuw. Wij nuchtere Groningers denken dan eerst zien, dan geloven. Na ons ontbijtje bij Europan, bestaande uit wafels met vers fruit, bagels met roomkaas en croissantjes gaan we terug naar het hotel. Bij de concierge van het hotel laten we ons uitgebreid informeren over de Hop on-hop off bus en kopen een ticket voor 48 uur met een bezoek aan Liberty Island, Ellis Island, een bezoek aan Top of the Rock http://www.topoftherocknyc.com/ én het Museum of  the City New York. De prijs is $98 per persoon en we gaan er samen op uit. Eerst met de subway naar station 50th http://en.wikipedia.org/wiki/50th_Street_%28IRT_Broadway_%E2%80%93_Seventh_Avenue_Line%29 waar we in de buurt de voucher moeten omwisselen voor de echte tickets.

Op het moment dat we weer boven de grond komen blijken we op Broadway te staan. De verlichting is al aan en het is erg indrukwekkend. Wanneer we iets verder lopen hangt het vol met (lichtgevende)billboards en zijn we aangekomen op Time Square. Even rondneuzen en naar het ticketbureau.

Inmiddels begint het te sneeuwen en we kopen een extra sjaal en muts. Tegenover het ticketbureau staan kraampjes als op de Duitse kerstmarkten, even rondstruinen en twee telefoonhoesjes gekocht. Hoe kitsch wil je het hebben? Gelukkig komt de bus snel en kunnen nog net op het dak onder de overkapping zitten. De mensen na ons hebben pech en zitten in de buitenlucht. Ondertussen wordt het een sneeuwstorm maar het heeft wel iets. We hebben gekozen voor de Uptown trip, omdat we Downtown de dag ervoor al lopend hebben afgelegd. Ken is onze gids en animeert ons met zijn verhaal. De trip gaat via Colombus Circle naar Dakota Appartments (waar John Lennon op de stoep is doodgeschoten) naar de Upper West Side, Apollo Theater, richting The Bronx, Museum of the City New York Guggenheim, Central Park Zoo weer terug naar het beginpunt. De mensen achterop de bus moeten bevroren zijn, zo hard heeft het gewaaid en het was verschrikkelijk koud.

Bij terugkomst lopen we weer naar Time Square  waar we hebben gelunched bij Friday’s een leuke tent. Onderweg daar heen kwamen we nog The Naked Cowgirls tegen… in bikini, in de sneeuw. Respect. Vervolgens hebben we wat winkels bezocht en make up gekocht bij Sephora, de bekende t-shirts bij het Hardrock Cafe gescoord en nog wat kleding bij Forever 21, de Amerikaanse versie van Primark.

Ook zijn we de Toys ‘R Us ingedoken, tjonge wat een speelgoedwinkel.. Wat moet het fantastisch zijn om daar als kind te kunnen rondlopen en ook nog een cadeau te krijgen. Ondertussen kwamen we de Elmo’s, Mickey Mouses, en Spidermannen op het toilet tegen, die stonden hun kleddernatte kleding te drogen onder de handdrogers. De M&M’s megashop, waar alles wat je kunt bedenken met M&Ms erop, slaan we over.

Nog wat rondlopend komen we in de sneeuw een grote groep Amish tegen, altijd bijzonder om het te zien. Ook zij moeten daar hun ogen hebben uitgekeken. Omdat het blijft sneeuwen, inmiddels een behoorlijk laagje lag, besluiten we om maar gelijk de Night tour te gaan doen, die hebben we tenminste gehad en om al op de kamer te gaan zitten,  was het nog te vroeg voor. De tour start om half 7 en we hebben een lekker plekje in de bus. Naast ons zitten een paar meiden uit Belgie die dezelfde dag zijn aangekomen en ze hebben zin in hun fleske wijn en hun pyamaatje. De rit ging via Empire State Building naar Greenwich Village, via SoHo over de Brooklyn Bridge naar Brooklyn. Wat een wereld van verschil met de dag ervoor, met moeite over de brug, het was behoorlijk glad.

Op de terugweg rijden we langs de Applestore op 5th avenue. Die is 24 uur per dag open en staat nog op ons lijstje om te bezoeken. Maar die pikken we een andere dag wel mee. Terug bij Times Square pakken we de metro en dan zit de tweede dag helaas ook weer op.